Ica-Stig ska Ica ge sig in i debatten om flyktingkrisen

4 mars, 2016 BloggenJag tyckerSamhälle & politik  7 kommentarer

Facebooktwittermail

icaIca-Stig ska ge sig in i debatten om flyktingkrisen och ta politisk ställning för integrationen.

Det är en tydlig koppling till vad som händer i det svenska samhället just nu, säger Icas marknadsdirektör Mats Liedholm till Dagens Media.

De flesta medieprofiler är tydligen helt överens om hur man dödar ett vinnande koncept?

Svenska folket i gemen avskyr reklam, men ICA-Stig är undantaget som bekräftar regeln, men nu kan inte avsikten vara annat än att det är slut på framgångssagan. Konceptet mattades av när huvudfiguren “Ica-Stig” fick Loa falkman som rollbestättare istället för Hans Mosesson

Skratten kommer fastna i halsen. Är det något som folk är trötta på, så är det reklam och flyktingproblem. Ändå vill man tydligen slå två flugor i en smäll och servera oss bägge delarna i programavbrotten.

Vi ska inte få vila från flyktingproblemen ens i reklaminslagen.

Den största politiska frågan – och enligt många den största samhällsutmaningen för Sverige – är hur de många nya svenskarna ska integreras i det svenska samhället. Där vill Ica spela en roll. Sverige har öppnat sina gränser för flyktingar och för invandring generellt mer än något annat EU-land sett till vår befolkning, säger Mats Liedholm

“Ta politisk ställning.” 
Ska licensbetalarna se fram emot reklamavsnitt där ICA-butiken kampanjar mot att drabbas av rån, smash and grab och knivskärningar? Att en ICA-butik nära ett eller flera asylboende måste anställa väktare och göra om hela butikens närmiljö för att förhindra inbrott? Hur man utbildar personalen i självförsvar och utrustar dem med personlarm? Få veta att stamkunder försvinner och hotar verksamheten med konkurs, där asylboenden växer upp i närheten?

Nej, knappast, de tänker väl göra om samma misstag som Brandos?
De tänker väl skicka sin egen verksamhet i konkurs genom att betacka sig kunder som inte lever upp till mångkulturens ouppnåeliga förträfflighet och skriva tittarna  på näsan om att fördomar finns bara hos dem, verklighetens folk som genomskådat spektaklet och haft rätt i varje kritik. De måste ändra sig – fast politiken har tvingats vända på en femöring de senaste månaderna. Men godhetsivrarna ger sig inte. Indoktrineringen fortsätter.

Det är riktigt att Sverige med ett enormt mottagande som går ut över allt och alla är det land som varit det mest korkade av alla, men i artikeln avslöjar sig inte direkt den vinkeln. Här anar vi istället en motsatt politisk intention; att vi måste finna oss i och anpassa oss till nya förhållanden. Dessa förhållanden ska sedan säkerligen också förskönas. Antagligen får vi få se en invandrad nyanställd eller praktikant som är flitigare och duktigare än alla andra och sätter svenskarna på plats. Och vi ska skratta åt alla våra fördomar som denna invandrare punkterar och blottlägger.

Har jag fel? Låt mig innerligen hoppas på det.

Åtminstone har man redan i artikeln berättat att vi ska lära oss betrakta flyktingar som “nya svenskar” och inte som termen “flyktingar”gör gällande: människor som förväntas återvända hem när hemlandet möjliggör detta.

Slutligen: vad har ICA att vinna på att ta ställning för samhällsförstörelse av den rang vi bevittnar?
En hel del.
Migrationsverket ger laddade ICA-kort åt alla “flyktingar” att handla för, och ju fler flyktingar som väller in i Sverige desto mer kosing…för ICA.  ICA fakturerar Migrationsverket (skattebetalarna) 68 miljoner för ICA-kort till migranterna.


Stöd gärna bloggen med en gåva.
Du som vill är varm välkommen att ge en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en villkorslös och förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd insättning bekräftar gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller. Glöm inte att skriva ”Gåva” i meddelandefältet.
Swish: 070 22 00 447

© Privata bilder är förbjudna att publicera utan mitt samtycke.
Facebooktwittermail

7 kommentarer till Ica-Stig ska Ica ge sig in i debatten om flyktingkrisen

  • Martin  säger:

    Ett företag jag bojkottar är Comviq. Därför de har gjort att förödmjuka oss svenskar till sin huvudsakliga reklamstrategi. Jag bojkottar gärna ICA också.

    Dessutom, ICAs kampanj öppnar upp för något annat företag att skaffa sig en etniskt svenksk profil. Något som kommer gå hem både hos oss svenskar och hos många invandrargrupper. Och när så sker, vilket är oundvikligt i ett mångkulturellt samhälle, så kommer ICA äcklen stå där med lång näsa.

    • Victoria Wärmler  säger:

      Minns jag inte fel, så var det väl ICA som nyligen beslogs med att “Svensk”-markera icke svenskt kött. halalslaktat, till och med. Bedrägeri i kvadrat.

  • Martin  säger:

    Ärligt talat så har consum gjort mycket reklam som är svensk och som är traditionalistisk. Som till exempel när de skämtade om ultratraditionalisten som skrämde slag på sina barn genom att vara julbock snarare än jultomte. Handla svenskt! Handla på consum!

    • Martin  säger:

      Jag har ju inte haft TV sen slutet på nittiotalet så svårt för mig att veta 🙂 Jag minns Mazettis attacker på oss svenskar i ICA-kuriren dock. Så det här verkar vara ett mönster för ICAs marknadsföring.
      Jag har gett upp varje tanke på ett enhetssamhälle. Så jag tycker bara att det är bra att företagen nichar in sig på sina etniska segment. Lika litet som jag skulle abbonera på Comviq skulle jag handla på ICA. Det är inte jag liksom, ICA är inte för mig. Och jag är inte för ICA.

  • Arne Andersson  säger:

    Handlar inte på ICA sedan de anställde en illegal invandrare i Ånge för att ge denne PUT. Urbefolkningen är ICA inte så intresserad av att ge jobb.

  • Hans Nilsson  säger:

    Konsumenter i allmänhet och Sverigevänner i synnerhet skall visa sin konsumentmakt hela tiden vid varje köptillfälle.

Lämna kommentar

Du kan använda följande HTML taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>