Adjö, Viasat

Facebooktwittermail

viasatIdag har jag gjort slut med Viasat.
Här åker programkortet iväg och jag vinkar adjöken.

Jag försökte säga upp abonnemanget i slutet av november, när avtalsperioden gick ut – den jag trodde att jag hade. De menade då att man måste ringa för ändamålet, fast det borde ju vara betydligt smidigare för båda parter om uppsägningen sker och bekräftas skriftligen.

Jag ringde och satt i kö i 20 minuter. Sedan tröttnade jag, och det är det sannolikt meningen att man ska göra. Den berömda uttröttningsmetoden.
En automatisk telefonsvarare berättade vid knappvalet för ”avsluta abonnemang” att väntetiden och kön var väldigt, väldigt lång och föreslog att det var bättre om jag försökte ringa  en annan dag.
Kyss mig långsamt.
Den automatiska samtalsvägraren aktiverar de garanterat i slutet av varje månad.  De borde dessutom inse att det är fruktansvärt dåligt betyg, om kön vid knappvalet för ”avsluta abonnemang” verkligen är så fruktansvärt lång, på riktigt.

Jag tänkte varken vänta eller höra av mig en annan dag, så att jag blev bunden till ytterligare tre månader plus den innevarande månaden. Jag skrev tre mejl via deras enda mejl-funktion: ett epostformulär på deras hemsida, som man inte kan bevisa att man hört av sig via och inte heller när. Två dagar i följd poängterade jag att jag ville ha skriftlig bekräftelse på min uppsägning och tog skärmdumpar på epostformuläret där datum och klocka framgick.

2 december hörde de av sig och bekräftade uppsägningen. Så underbart fiiint av dem att vänta med detta till ny månad och ny avtalsperiod. Nu menar de att jag ska betala innevarande månad december (inte november när jag sade upp abonnemanget) och tre månader till. Alltså menar de att jag ska sitta och betala nästan 300 kr i månaden i flera månaden, för ett abonnemang jag inte använder.

”Avtalsperioden framgår på Mina Sidor när du loggar in”, menade dom.
Nejdå.
Där står att avtalstiden är löpande, och jag tog skärmdump på det också samt lyckades få en annan människa från kundservice att skriftligen förklara för mig att det endast står ”löpande” när avtalsperioden gått ut och ingen ny inträtt.  Det har stått ”löpande” i två år, sedan jag sist ville säga upp abonnemanget och de övertalade mig att stanna kvar om jag fick ett gratis år och ingen bindningstid. ”För att känna efter hur bra de var”.

Ja, så länge något är gratis klagar man givetvis inte. Det fanns ju redan ursprungligen en anledning till att jag ville bli av med abonnemanget och det var just att de höjde priser och trixade och kollrade med motiveringarna, tills de praktiskt taget åt mig ur huset.

Men det var som sagt för ett år sedan som gratisåret upphörde och sedan dess har månadsavgifterna återigen stigit två gånger med så komplicerade motiveringar att ingen jävel orkar trassla sig igenom alla påstådda utgiftsökningars juridiska hållbarhet. Och  senaste motiveringen var deras plötsliga behov av att ”jämka årsbeloppet så det blev lika varje månad” (vilket det redan varit, åtminstone fram till jämkningen)….Jaha, 50 spänn dyrare varje månad, innebar det.

Jag lessnade.
Nu väntar jag bara på alla invändningar som försöker hävda att jag är betalningsskyldig ända till i mars, lik förbannat – men det kommer vi bli minst två om. Även om jag hade bindningstid på tre månader kvar, eftersom dom låtit en ny avtalsperiod inträda innan de bekräftade uppsägningen, så skulle den gå ut i februari. Innevarande månad var november och sedan tre månader: december, januari och februari. Inget jävla mars.

Men nu har jag ju ingen bindningstid, vilket kundtjänsten förklarat för mig att ”löpande” betydde.

Så….”fortsättning följer”.


Stöd gärna bloggen med en gåva.:
PayPal: victoria@sockerbitar.se
Swish: 070 22 00 447

Jag älskar kommentarer, men använd ett vårdat språk, fritt från invektiv.
Facebooktwittermail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *